Awaria urządzeń fiskalnych – poznaj 5 najczęstszych usterek

Praca w Mico to niekończąca się przygoda z urządzeniami fiskalnymi. Z jednej strony uszczęśliwiamy naszych Klientów, czyniąc obowiązek zakupu kasy […]

Awaria urządzeń fiskalnych – poznaj 5 najczęstszych usterek

Praca w Mico to niekończąca się przygoda z urządzeniami fiskalnymi. Z jednej strony uszczęśliwiamy naszych Klientów, czyniąc obowiązek zakupu kasy maksymalnie przyjaznym. Z drugiej strony kasy fiskalne często sprawiają, że rwiemy sobie włosy z głowy. Naszym zadaniem jest bowiem nie tylko sprzedaż, czy dbanie o Wasze przeglądy techniczne, ale także naprawa urządzeń fiskalnych. I to właśnie awarie spędzają Wam i nam sen z powiek. Chyba nadszedł czas, byśmy wprowadzili Cię w nasz świat. Poznaj 5 najczęstszych usterek kas fiskalnych!

Skontaktuj się z nami!

1. Urządzenia fiskalne online – CRK dla cierpliwych

Odkąd rynek zawojowały urządzenia fiskalne online, mamy do czynienia z niespotykanym wcześniej problemem serwisowym. Nie wpływa na niego ani sam stan techniczny urządzenia, ani też przeglądy techniczne. Problem pojawia się, czasem sam znika, a czasem wymaga naszej pomocy. Mamy tu na myśli różnego rodzaju awarie Centralnego Repozytorium Kas (CRK).

O tym, czym jest CRK i jakie typy komunikacji z nim oferują kasy fiskalne, możecie przeczytać w tym artykule: Typy połączeń urządzenia fiskalnego z CRK – ranking. Ogólnie rzecz ujmując urządzenia fiskalne online łączą się z CRK przez:

  • Ethernet (po kablu sieciowym),
  • WiFi lub WiFi/BT (router, hotspot np. ze smartfona),
  • NetShare (przez specjalistyczny kabel USB A-A i komputer, komunikacja specyficzna dla urządzeń Posnet),
  • oraz GSM/GPRS (karta SIM).

Problem czerwonej koperty

Jeśli sam masz kasę online, z pewnością wiesz o co chodzi! Na pewno spotkałeś się też z symbolem czerwonej koperty, migającej na wyświetlaczu. Czy to SMS od Twojej kasy fiskalnej? Niestety nie – to powiadomienie o problemach z komunikacją CRK. Czasami jest on sygnalizowany także przez jednoznaczny komunikat słowny. Naprawa urządzeń fiskalnych w tym przypadku wymaga tylko Twojej cierpliwości. Mimo komunikatów, wciąż możesz prowadzić sprzedaż, usterka nie wpłynie na Twoją firmę i zazwyczaj naprawi się sama, bo zwykle wynika z awarii samego CRK. Jeśli jednak komunikaty nie znikną w ciągu 24-48h, dopiero wtedy skontaktuj się z serwisem.

Kłopotliwe WiFi

Samodzielnie rozwiążesz też problemy z komunikacją WiFi – zazwyczaj trzeba jeszcze raz wpisać hasło do sieci. Stworzyliśmy na ten temat serię filmów na YouTube, aby naprawa urządzeń fiskalnych w zakresie przywrócenia komunikacji WiFi, mogła być przeprowadzona bez inicjatywy serwisu. Sprawdź naszą playlistę: Połączenie kasy fiskalnej online z WiFi.

Ważność SIM

Twoja kasa online z komunikacją GSM/GPRS wyświetla komunikat “Koniec transmisji GSM”? To prawdziwy kłopot! Oznacza to, że nie wymieniłeś karty SIM, która ma swoją określoną ważność (od zakupu maksymalnie dwa lata). Jak przebiega naprawa urządzeń fiskalnych, w których utracono transmisję GSM? Na takiej kasie fiskalnej nie można sprzedawać, nie komunikuje się ona bowiem z CRK. Należy jak najszybciej poinformować serwis, w celu wymiany karty. Napisaliśmy o tym osobny artykuł: Novitus odnowienie SIM.

2. Kasy fiskalne online i wpadki z pamięcią chronioną

Nawet jeżeli stan techniczny urządzenia fiskalnego online z pozoru nie budzi zastrzeżeń, zdarzyć się może niespodziewana awaria pamięci chronionej. Pamięć chroniona to urządzenie trwale wbudowane w urządzenie fiskalne online, niedostępne dla użytkownika. Zawiera elektroniczny nośnik danych, umożliwiające zapis i odczyt dokumentów fiskalnych i niefiskalnych wystawianych przy użyciu kasy pod bezpośrednią kontrolą programu pracy kasy, w sposób uniemożliwiający ich zmianę bez wykrycia tego zdarzenia podczas sprawdzenia zapisów z zawartością pamięci fiskalnej.*

Naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzoną pamięcią chronioną zawsze wymaga całkowitej wymiany modułu. Sprzedaż nie może być kontynuowana na niesprawnym urządzeniu.

*Obwieszczenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 30 lipca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Sprawdź naszą ofertę kas fiskalnych online!

3. Męcząca sprzedaż bez sprawnego akumulatora

Problemy z niesprawną baterią lub akumulatorem ujawniają najczęściej obowiązkowe przeglądy techniczne. To normalne, że po pewnym czasie użytkowania elementy te tracą pełnię swoich możliwości. Żywotność baterii i akumulatorów zależy od tego, jak intensywna jest sprzedaż i od warunków, w których pracują kasy fiskalne. Zazwyczaj wynosi ona 3-4 lata.

Zdarza się jednak, że stan techniczny kasy nie spełnia naszych wymagań od razu po zakupie. Bywają nieszczęśliwe przypadki, gdy baterię lub akumulator trzeba wymienić po kilku dniach pracy, jeszcze na gwarancji. Naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzonymi “centrami energii” musi być przeprowadzana niezwłocznie. Zwlekanie z serwisem tylko pogorszy stan tych elementów, uniemożliwiając komfortową pracę, szczególnie mobilną. Poza tym sprzedaż na urządzeniu fiskalnym które cały czas się wyłącza nie należy do najbardziej efektywnych.

4. Jak zły może być stan techniczny wyświetlacza?

Oj, nawet bardzo zły. Pogarszający się stan techniczny wyświetlacza stwierdzisz dosłownie własnym okiem. Może zacząć się od pojedynczych znaków np. migania, aż któregoś dnia część wyświetlacza stanie się biała, częściowo niepodświetlona, lub w ogóle przestanie on działać. Nawet kasy fiskalne z dotykowym ekranem są na to narażone – ekran może się “rozlać”, będą na nim widoczne zamglenia i zacieki. Zazwyczaj problemy wynikają z naturalnego zużycia wyświetlacza, ale czasem winę ponoszą uszkodzenia mechaniczne.

Jak wiadomo, urządzenia fiskalne bez wyświetlacza nie mogą spełniać swoich zadań. Bez ekranu, to jak bez oczu – nic nie zrobisz, jeśli nie widzisz co robisz. Odpada sprzedaż, wykonanie raportów dobowych, dostęp do ustawień czy bazy danych. Naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzonymi wyświetlaczami polega na wymianie wadliwego elementu. Dlatego widząc jakiekolwiek symptomy przyszłego problemu, od razu zgłoś się do serwisu, nie czekając na obowiązkowe przeglądy techniczne.

5. Przeglądy techniczne w obronie sprawnej klawiatury

Klawiatura jest elementem najbardziej eksploatowanym, zaraz obok mechanizmu drukującego. Po 5-6 latach intensywnego użytkowania przyciski mogą po prostu przestać reagować. Stan techniczny klawiatury bardzo łatwo niechcący pogorszyć – łatwość ta wynika z modułowej konstrukcji klawiatur. Uszkodzenie elektroniki powoduje, że moduł przestaje współpracować z płytą główną urządzenia fiskalnego. Jeśli nie dbamy o kasę fiskalną, narażamy ją wilgoć, obecność, pyłu, okruszków, piasku, to klawiatura szybko odwdzięczy nam się niespodziewaną awarią.

Naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzoną klawiaturą polega więc na wymianie całego modułu. Na usterkę najbardziej narażone są przyciski modułowe, typu switch, ze skokiem. Nie posiadają żadnego zabezpieczenia przed zanieczyszczeniami czy zalaniem. Klawiatura membranowa jest bardziej odporna na wilgoć, ze względu na gumową powłokę.

Bardzo często awariom klawiatury zapobiegają przeglądy techniczne. Skrupulatni serwisanci, tacy jak nasi, biorą pod lupę nie tylko to, czego wymaga od nich polskie prawo. Przyglądają się także czystości kasy fiskalnej, pozbywając ją wszelkich zabrudzeń, które dostały się do środka. Takie prewencyjne działanie wpływa na to, że urządzenia fiskalne cechuje lepszy stan techniczny.

Dodatek: Moduł fiskalny, a naprawa urządzeń fiskalnych – czy to ma sens?

A na zakończenie małe przypomnienie o najgorszej awarii, jaka może Cię spotkać. Nie jest ona najczęściej pojawiającą się usterką, ale zdecydowanie największą. Dlaczego? Awaria taka sprawia, że naprawa urządzeń fiskalnych przeciąga się w nieskończoność i bardzo dużo kosztuje.

Moduł fiskalny często mylony jest z pamięcią fiskalną. Niesłusznie. Moduł jest mózgiem kasy fiskalnej, to on sprawia że kasy fiskalne są, czym są. Ewidencjonuje sprzedaż, kalkuluje wysokość podatku, steruje wydrukami i wyświetlaczem. Natomiast pamięć fiskalna to nośnik danych, pozostający pod kontrolą programu pracy kasy.

Można się więc domyślić, że skoro moduł fiskalny jest taki ważny, to jego wymiana sporo kosztuje. Co więcej – naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzonym modułem odbywa się tylko w serwisie producenta. Koszt wymiany szacuje się na około 700 – 1000 zł netto, a cała procedura trwa nawet 2 tygodnie.

Z tego powodu naprawa urządzeń fiskalnych z uszkodzonym modułem często uznawana jest za nieopłacalną. W takim wypadku warto jest rozważyć zakup nowego urządzenia. Więcej napisaliśmy o tym tutaj: Nowa czy używana – jaką kasę fiskalną opłaca się kupić?

Przebrnęliście? My ledwo! Od samego pisania o tych tematach rozbolała nas głowa… oczywiście żartujemy! Kasy fiskalne to nasz zawód i nasza pasja, więc z cierpliwością znosimy wszelkie przeciwności losu. Niestraszny nam nawet taki uszkodzony moduł fiskalny. Jeśli więc Twoje urządzenia fiskalne komunikują Ci nieśmiało (lub śmiało) jakiś problem – skontaktuj się z nami! Razem na pewno przez to przebrniemy.

wróć do bazy wiedzy