Rejestracja kasy fiskalnej krok po kroku

Wielu użytkownikom kas lub drukarek fiskalnych, obsługa samego urządzenia nie sprawia żadnych problemów. Kłopotliwe jest natomiast doprowadzenie do rozpoczęcia ewidencji, […]

Rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym

Wielu użytkownikom kas lub drukarek fiskalnych, obsługa samego urządzenia nie sprawia żadnych problemów. Kłopotliwe jest natomiast doprowadzenie do rozpoczęcia ewidencji, które często generuje niepotrzebny stres i obawy podatników. Dlaczego? Zakup kasy i jej uruchomienie pociąga za sobą pierwsze kontakty z Urzędem Skarbowym. Zapewniamy jednak – to naprawdę nic strasznego! W poniższym artykule opisujemy, jak przebiega rejestracja kasy fiskalnej krok po kroku.

Odwiedź nasz sklep!

Rejestracja kasy fiskalnej – kiedy?

Według polskiego prawa urządzenie fiskalne z kopią elektroniczną trzeba zgłosić do Urzędu Skarbowego najpóźniej do 7 dni od dokonania fiskalizacji przez serwisanta. Zgłoszenia dokonuje zarówno podatnik, jak i serwisant, na specjalnych formularzach. Inne zasady obowiązują urządzenia online, ale o tym napiszemy za chwilę.

Czym zatem jest fiskalizacja? To zainicjowanie pracy modułu fiskalnego, który od tej pory zaczyna rejestrować każdą sprzedaż. Przed dokonaniem fiskalizacji urządzenie pozostaje w trybie „szkoleniowym”. Jest to czas na przetestowanie swoich sił w obsłudze urządzenia – wydawane dokumenty nie mają wtedy charakteru fiskalnego. Fiskalizacja jest niezwykle ważnym i dość skomplikowany procesem, dlatego powinna być wykonywana przez doświadczonego serwisanta.

Jak zatem widać, rejestracja kasy fiskalnej w US powinna rozpocząć się od skontaktowania się z serwisem kas. Po prawidłowym przeprowadzeniu fiskalizacji masz 7 dni, aby zgłosić ten fakt do odpowiedniego Urzędu. Inaczej działa to w przypadku kas online, o czym piszemy w kolejnym akapicie. Pamiętajmy, że termin ufiskalnienia urządzenia z kopią elektroniczną decyduje o tym, kiedy rejestracja kasy fiskalnej zostanie zaakceptowana przez Urząd Skarbowy i zostanie nam wydany numer ewidencyjny urządzenia. Nie odkładajmy zatem fiskalizacji na ostatnią chwilę, aby nie dostarczać sobie dodatkowych stresów w momencie rozpoczęcia działalności. 

Urządzenie ma znaczenie

Na rynku dostępne są w tym momencie dwa rodzaje urządzeń: z kopią elektroniczną oraz urządzenia online (więcej o kasach fiskalnych online dowiesz się z osobnego artykułu na naszym blogu). Chcielibyśmy podkreślić, że dla obu rodzajów urządzeń fiskalizacja jest niezbędna i przebiega w zbliżony sposób. Różnią się jednak procedury, zgodnie z którymi przebiega późniejsza rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym. 

Mówiąc prościej: potwierdzeniem wykonanej fiskalizacji na urządzeniu online jest raport fiskalny fiskalizacji. Ma on formę elektroniczną i zostaje automatycznie przesłany do Centralnego Repozytorium Kas, w wyniku czego kasa otrzymuje swój numer ewidencyjny. Tak przebiega rejestracja kasy fiskalnej w US w przypadku urządzenia online – bez ingerencji użytkownika i serwisanta. Chwila ufiskalnienia kasy jest więc też momentem jej zarejestrowania oraz otrzymania numeru ewidencyjnego. 

Rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym wygląda inaczej w przypadku kasy z kopią elektroniczną. Potwierdzeniem fiskalizacji jest wykonanie przez serwisanta pierwszego raportu dobowego i wpięcie go w książkę kasy. Serwisant w ciągu 7 dni prześle do Urzędu Skarbowego zgłoszenie serwisu, zawierające m.in. dane twojej kasy. Serwis generuje również dokumenty, zgodne z Rozporządzeniem Ministra Finansów, których wymaga dokonywana przez podatnika rejestracja kasy fiskalnej. Jakie dokumenty są tu niezbędne?

Rejestracja kasy fiskalnej – jakie dokumenty otrzymasz od serwisu?

Jako podatnik musisz zgłosić swoje urządzenie fiskalne do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Serwis zadba o to, byś w swoje ręce dostał dokument, służący zgłoszeniu lub aktualizacji danych dotyczących kasy. Zawiera on m.in. Twoje dane, powody rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, a także informacje dotyczące samego urządzenia lub urządzeń. Serwisanci Mico dostarczą Ci już wypełniony, gotowy do podpisania dokument, aby rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym odbyła się dla Ciebie bez niepotrzebnego stresu. 

Ile trwa rejestracja kasy fiskalnej?

Fiskalizacja jest pierwszym etapem rejestracji kasy fiskalnej. Trwa zazwyczaj około godziny i  jest czynnością nieodwracalną. Przypominamy, że w przypadku kasy online udana fiskalizacja, wysłanie jej potwierdzenia do CRK oraz otrzymanie numeru ewidencyjnego, jest równoznaczne z zakończeniem procesu rejestracji. Ile trwa rejestracja kasy fiskalnej z kopią elektroniczną?

Od momentu fiskalizacji masz 7 dni na dostarczenie do US dokumentu przekazanego Ci przez serwisanta. W tym czasie serwisant dokona swojego zgłoszenia. Potem Urząd Skarbowy sprawdza poprawność obu dokumentów pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Jeśli wszystko jest w porządku, urządzenie fiskalne otrzymuje unikatowy numer ewidencyjny – Urząd zawiadomi Cię to tym w ciągu maksymalnie 30 dni, od momentu zgłoszenia wniosku. Rejestracja kasy fiskalnej w US trwa więc maksymalnie 37 dni, choć zazwyczaj jest to krótszy okres czasu. 

Twoim ostatnim obowiązkiem związanym z rejestracją urządzenia jest naniesienie numeru ewidencyjnego w książce kasy oraz na obudowę kasy (najlepiej niezmywalnym flamastrem). Tak właśnie wygląda rejestracja kasy fiskalnej, krok po kroku.

Ile kosztuje rejestracja kasy fiskalnej w US?

Rejestracja kasy fiskalnej w Urzędzie Skarbowym jest całkowicie bezpłatna, jeśli sam dokonujesz zgłoszenia. W przypadku wyznaczenia pełnomocnika, który nie jest Twoją rodziną (pełnomocnictwo szczególne PPS-1), opłata skarbowa wynosi 17 zł. Wszystkie szczegóły znajdziesz na stronie biznes.gov.pl.

Wybierz produkty dla siebie!

wróć do bazy wiedzy