Wdrożenie w firmie płatności bezgotówkowych to ważna decyzja biznesowa. Wielu przedsiębiorców zwleka z jej podjęciem, mimo jasnych sygnałów od klientów. […]
Wdrożenie w firmie płatności bezgotówkowych to ważna decyzja biznesowa. Wielu przedsiębiorców zwleka z jej podjęciem, mimo jasnych sygnałów od klientów. W końcu kto nie słyszał choć raz w życiu pełnego zawodu pytania: „Och, nie można tu płacić kartą? Wielka szkoda, ale nie chce mi się iść do bankomatu”. Co sprawia, że terminal płatniczy jest urządzeniem tak unikanym? Oczywiście jest to irracjonalny lęk przed inwigilacją oraz bardziej zrozumiała, choć wciąż nieuzasadniona obawa przed jego obsługą. W rzeczywistości obsługa terminala płatniczego jest bardzo prosta. W poniższym artykule wyjaśniamy zatem, jak obsługiwać terminal w podstawowym zakresie.
Jeśli interesuje Cię obsługa terminala płatniczego, z pewnością dopiero zastanawiasz się, czy zainstalować to urządzenie w swojej firmie. Skoro wciąż nie jesteś przekonany, być może nie słyszałeś jeszcze o Programie Polska Bezgotówkowa. W ramach tej inicjatywy terminal płatniczy może być dla niektórych przedsiębiorców całkowicie bezpłatny! Trzeba oczywiście spełnić określone warunki. Nie stanowią one jednak żadnej przeszkody dla początkujących firm. Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj: Program Polska Bezgotówkowa – terminal za 0 zł.
Gdy weźmiesz udział w programie Polska Bezgotówkowa, terminal będzie darmowy aż na 12 miesięcy. Otrzymasz jedno urządzenie z limitem 100 000 tysięcy – dopiero po jego przekroczeniu będą naliczane standardowe opłaty. Jeśli nie osiągniesz limitu, po roku możesz zrezygnować z umowy, nie ponosząc żadnych kosztów.
W tym momencie Polska Bezgotówkowa do najbardziej atrakcyjna oferta dla raczkujących biznesów. Doskonale wiemy, że na początku prowadzenia własnej działalności, każdy klient jest na wagę złota. Zakwalifikowanie do programu oznacza dużą oszczędność, możliwość przetestowania nowych technologii, a także przyciągnięcie do lokalu wszystkich miłośników płacenia kartą. Jeśli więc coś ma pomóc Ci w zyskiwaniu zaufania i przychylności, to na pewno jest to udział w Programie Polska Bezgotówkowa. Terminal płatniczy to dziś urządzenie, bez którego po prostu nie da się prowadzić nowoczesnego biznesu.
Niezależnie od tego, czy weźmiesz udział w Programie Polska Bezgotówkowa czy też nie, rekomendujemy Ci wybranie urządzenia PayTel. To nasz sprawdzony dostawca, z którym współpracujemy od lat. W tym artykule podpowiadamy czym kierować się przy wyborze operatora terminali płatniczych:
Jako wieloletni Partnerzy PayTel opiszemy, jak obsługiwać terminal tego dostawcy. Większość urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych funkcjonuje w podobny sposób. Wierzymy zatem, że poniższy artykuł będzie mógł być drogowskazem dla wszystkich osób, niezależnie od tego jaki terminal płatniczy akurat trzymają w ręce lub planują zainstalować.
Tak jak zostało powiedziane, obsługa terminala płatniczego jest bardzo prosta. Opiera się w zasadzie na znajomości przeznaczenia podstawowych przycisków i funkcji. W przypadku PayTel, terminal płatniczy działa w oparciu o autorską aplikację ePay. To dzięki niej urządzenie może przyjmować płatności bezgotówkowe i oferować Ci rozmaite funkcjonalności. Poruszając się po menu, wykorzystujesz możliwości ePay – piszemy o tym w kolejnym podrozdziale.
Podstawowa obsługa terminala płatniczego to przede wszystkim korzystanie z klawiszy funkcyjnych, klawiszy nawigowania oraz klawiszy akcji. Działanie przycisków funkcyjnych jest zawsze uzależnione jest od komunikatu, który akurat wyświetla się na ekranie. Zarówno klawisze funkcyjne, jak i nawigacyjne, znajdują się nad klawiaturą alfanumeryczną. Zielony, żółty i czerwony przycisk akcji, umieszczone są standardowo pod nią.
Niestety w tym przypadku trudno jest szczegółowo zagłębić się we wszystkie funkcje. Obsługa terminala płatniczego krok po kroku opisana została z pewnością w instrukcji urządzenia. W tym artykule nie ma sensu tego powielać, bo stworzylibyśmy terminalową epopeję. Co więcej, najważniejsze rzeczy jakie trzeba wiedzieć o terminalu, to zaledwie kilka kwestii. Jest to: obsługa menu, sprzedaż i rozliczenie dnia. Warto także wiedzieć, jak zresetować terminal.
Obsługa terminala polega na nawigowaniu po menu aplikacji i wywoływaniu żądanych funkcji, dlatego od niego zaczniemy. Samo menu wywołujemy przyciskając F lub przycisk Ingenico (zależne od modelu, widoczne na grafice poniżej) i wybierając aplikację ePay.
Menu ma postać listy. Poruszamy się po niej na dwa sposoby – za pomocą klawiszy nawigacyjnych („strzałek”) lub wybierania numerów przypisanych do konkretnych funkcji. Zatwierdzenie zawsze odbywa się za pomocą zielonego przycisku. W ten sam sposób potwierdzasz wybór, jak i wprowadzone dane (np. hasło czy kwotę transakcji). Obsługa terminala jest w tym aspekcie dość uniwersalna. Jak wspomnieliśmy wcześniej zdarza się, że zatwierdzenie będzie wymagać użycia klawisza funkcyjnego.
Jak wiadomo obsługa terminala to też korygowanie błędów. Dzięki żółtemu klawiszowi możemy cofnąć wpisany znak, wstawiając w jego miejsce poprawne dane. Czerwony przycisk natomiast odpowiada komendzie „Odrzuć”. Umożliwia przejście do poprzedniego widoku aplikacji.
Obsługa terminala płatniczego w celu przyjęcia płatności rozpoczyna się od wpisania kwoty sprzedaży. Można to zrobić z poziomu menu, jak i wybierając z niego dedykowane funkcje „0 – Transakcje, 0 – Sprzedaż”. Wpisaną kwotę zatwierdzamy zielonym przyciskiem.
Następnie terminal płatniczy zażąda odczytania karty. W tym momencie klient zbliża kartę, lub wsuwa ją do czytnika. Urządzenie sprawdza dane i zazwyczaj prosi o wpisanie PINu. Po przeprowadzeniu autoryzacji, akceptuje bądź odrzuca płatność. Na koniec pojawia się zapytanie o kopię dla klienta, którą możemy wydrukować (zielony przycisk) lub anulować (czerwony przycisk). To wszystko! Obsługa terminala płatniczego w zakresie przyjęcia płatności jest dziecinnie prosta. Wystarczy przejść przez ten krótki proces kilka razy, aby zyskać całkowitą biegłość.
Rozliczenie dnia jest czynnością, którą urządzenie płatnicze wykonuje automatycznie. Zdarza się jednak, że jeśli terminal płatniczy nie jest podłączony do sieci, zostanie ono pominięte. Rozliczenie dnia jest bardzo ważne – bez niego nie jest możliwy transfer środków z konta klienta na rachunek Twojej firmy. Poniżej podpowiadamy, jak obsługiwać terminal, który potrzebuje manualnego wykonania rozliczenia dnia.
Rozpoczynamy od wybrania żółtego przycisku. Terminal płatniczy zażąda podania hasła administratora – wpisujemy je i zatwierdzamy zielonym przyciskiem. Następnie pojawi się na ekranie informacja o rozliczeniu dnia, którą również zatwierdzamy. Urządzenie zapyta, czy wykonać rozliczenie? Ponownie wyrażamy zgodę zielonym przyciskiem. Terminal drukuje rozliczenie, a my wycofujemy się z menu czerwonym przyciskiem. Obsługa terminala płatniczego w przypadku omawianego raportu jest naprawdę banalna, a jednocześnie bardzo ważna. Warto ją znać i zadbać o prawidłowy przepływ środków na konto firmowe!
Terminal, tak samo jak większośc urządzeń elektronicznych, potrzebuje czasem odetchnąć żeby działać poprawnie. Dlatego poniżej krótko opisujemy, jak zresetować terminal Paytel. Na szczęście jest to kolejna nieskomplikowana operacja, którą można wykonać błyskawicznie.
Z poziomu menu ePay wybieramy opcję “Administracja”, a następnie “Restart Terminala” za pomocą klawiszy nawigacyjnych. Możemy też posłużyć się klawiaturą alfanumeryczną wybierając 2 (Administracja) a następnie 8 (Restart Terminala). Po zatwierdzeniu urządzenie zrestartuje się. Można także skorzystać z kombinacji przycisków żółty + kropka (obok przycisku 0). Pracę terminala wznawiamy przytrzymując zielony przycisk.
Wiedza o tym, jak zrestartować terminal w sposób bezpieczny jest przydatna w przypadku problemów z połączeniem z siecią. Jeśli terminal zupełnie się zawiesił, przydatne będzie skorzystanie z przytoczonej kombinacji klawiszy. W ekstremalnych przypadkach można zdecydować się na mniej bezpieczne, nagłe odcięcie terminala od zasilania sieciowego. Należy wtedy odczekać chociaż 30 sekund przed ponownym włączeniem go do sieci.
Na pewno zauważyłeś, że obsługa terminala płatniczego jest bardzo intuicyjna i uniwersalna. Nie tylko wiesz już, jak obsługiwać terminal w podstawowym zakresie, ale także jak zresetować terminal, co może być przydatne w sytuacjach kryzysowych. Urządzenia płatnicze posiadają oczywiście wiele innych opcji. Wśród nich znaleźć można zwrot, unieważnienie, czy też sprzedaż z napiwkiem. Jest to jednak opowieść na osobny artykuł. Może napiszemy drugą część? Na zakończenie przypominamy, że nasi serwisanci najlepiej wiedzą, jak wygląda w praktyce obsługa terminala płatniczego. Krok po kroku wyjaśnią Ci wszystko, jeśli zasygnalizujesz chęć pogłębionego szkolenia. Do zobaczenia!