Jak anulować paragon na kasie fiskalnej?

Możliwość popełnienia pomyłki na kasie fiskalnej wzbudza często nieuzasadniony niepokój. Boimy się, że nasz błąd spowoduje problemy z urzędem skarbowym […]

Paragon w kasie fiskalnej - jak anulować

Możliwość popełnienia pomyłki na kasie fiskalnej wzbudza często nieuzasadniony niepokój. Boimy się, że nasz błąd spowoduje problemy z urzędem skarbowym lub w rozliczeniach księgowych. Zapewniamy jednak, że anulowanie paragonu fiskalnego jest normalnym, często stosowanym procederem. W poniższym artykule wyjaśniamy, jak anulować paragon na kasie fiskalnej i jak powinien wyglądać protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu.

Sprawdź naszą ofertę kas fiskalnych

Jak anulować paragon na kasie fiskalnej? 

Jeśli błąd przy wystawianiu paragonu zdarzy się na jeszcze otwartym paragonie, możesz bez problemu skorygować swoją pomyłkę. Anulowanie paragonu fiskalnego w tym przypadku wymaga tylko kilku kliknięć na kasie – zazwyczaj trzeba go najpierw zsumować, a potem usunąć. W zależności od producenta będzie to najczęściej przycisk “F”, “C”, lub “opcje”.

Jeśli poszukujesz szczegółowych informacji, zajrzyj do instrukcji obsługi swojego urządzenia fiskalnego: Instrukcje obsługi kas fiskalnych. Bez obaw – jest to naprawdę prosta czynność. Wielu początkujących użytkowników kas nie wie, jak anulować paragon na kasie fiskalnej, a potem staje się to dla nich codziennością!

Gdy natomiast paragon został zamknięty, korekta paragonu fiskalnego z użyciem kasy fiskalnej nie będzie możliwa. Żadne urządzenie nie posiada takiej możliwości, niezależnie od tego czy używasz kasy, czy drukarki fiskalnej. Korekta paragonu fiskalnego musi odbyć się w zewnętrznej dokumentacji.

Anulowanie paragonu fiskalnego, który został zamknięty

Opisywana sytuacja to tzw. oczywista pomyłka, czyli błąd który zauważamy natychmiast po zamknięciu paragonu, kiedy klient jeszcze stoi przy kasie. Więcej na temat oczywistych i nieoczywistych pomyłek napisaliśmy w artykule Ewidencja pomyłek na kasie fiskalnej – co zrobić gdy popełni się błąd? 

Aby się zanadto nie powtarzać napiszmy tylko, że jesteś zobowiązany prowadzić dwa rodzaje dokumentacji:

  • zwrotów i reklamacji,
  • oczywistych pomyłek.

Ewidencja oczywistych pomyłek zawiera w sobie również anulowane paragony fiskalne. Kiedy zorientujesz się, że popełniłeś błąd, musisz wydrukować nowy, poprawny paragon i wręczyć go klientowi. Felerny dokument sprzedaży zatrzymujesz, wpinając go w protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu.

Protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu – szczegóły

Zapewniamy, że anulowanie paragonu fiskalnego w dokumentacji to prosta sprawa, jeśli przeprowadza się ją któryś raz z rzędu. Praktyka czyni mistrza! Jak zatem powinien wyglądać protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu?

Prawo pozostawia nam tu pewną dowolność. Protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu może mieć formę wpisu w zeszycie lub wydrukowanego dokumentu. Z całą pewnością taki protokół powinien zawierać poniższe informacje:

  • wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży,
  • opis przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki,
  • oryginał paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła pomyłka.

Opisywany protokół na okoliczność wydrukowania błędnego paragonu będzie stanowił późniejszy dowód w rozliczeniach księgowych oraz ewentualnej kontroli skarbowej. Przechowuj go w bezpiecznym, suchym i czystym miejscu, aby nie uległ zniszczeniu lub wyblaknięciu. To wszystko! Teraz wiesz już, jak wygląda poprawnie przeprowadzona korekta paragonu fiskalnego w dokumentacji.

Mamy nadzieję, że anulowanie paragonu fiskalnego przestało być dla Ciebie tematem kłopotliwym. Każdemu z nas zdarzy się popełnić błąd, dlatego anulowanie za pomocą urządzenia fiskalnego jest proste, a dokumentacja (w przypadku zamkniętego paragonu) łatwa w sporządzeniu. Zapraszamy oczywiście do zadawania pytań – czekamy pod telefonami i mailami!

Zapytaj o kasy fiskalne

wróć do bazy wiedzy