Jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych?

Płatności bezgotówkowe mają wiele zalet, zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów. Z roku na rok wzrasta ich udział w całkowitej […]

Jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych

Płatności bezgotówkowe mają wiele zalet, zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów. Z roku na rok wzrasta ich udział w całkowitej ilości transakcji – taki trend obserwujemy już od kilku lat. Mimo to, niektóre osoby wciąż nie są przekonane do płatności bezgotówkowych. Może jesteś tu dzisiaj, bo chciałbyś zainstalować terminal płatniczy, ale nie wiesz czy Twoi klienci będą chcieli z niego korzystać? Z pewnością przyda Ci się wiedza, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych. Zapraszamy!

Jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych? Przeszkody

Zainstalowanie terminala płatniczego w firmie to pewnego rodzaju inwestycja. Mimo istnienia popularnego w Polsce programu Polska Bezgotówkowa, koszty związane z terminalem płatniczym często zniechęcają przedsiębiorców. Umowy nierzadko zawierają także ukryte opłaty. Przed dokonaniem takiej inwestycji warto więc określić różne przeszkody, które mogą nam stanąć na drodze.

Największą barierą do sforsowania są oczywiście przekonania klientów. Zanim zaczniesz się zastanawiać, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych, warto pomyśleć – czy Twoi klienci w ogóle mają karty płatnicze? Czy ufają bankom? Czy są rzeczywiście przyzwyczajeni do gotówki, czy płacą nią tylko dlatego, że nie oferujesz innej możliwości? Nie zaszkodzi przeprowadzenie krótkiej, niezobowiązującej rozmowy ze stałymi klientami, żeby wybadać ich potrzeby.

Drugą barierą są problemy infrastrukturalne. Instalacja terminala wymaga stałego połączenia z internetem, przewodowo bądź bezprzewodowo. W miejscach o słabym zasięgu lub bez dostępu do sieci, przyjmowanie płatności bezgotówkowych może sprawiać problemy. Nawet jeśli będziesz miał plan na to, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych, nie zadziała on gdy terminal będzie notorycznie odmawiał współpracy. Instalując terminal, koniecznie skorzystaj z usług doświadczonego sprzedawcy, takiego jak my – Mico!

Płatności bezgotówkowe

Płatności bezgotówkowe w Polsce – nieco statystyki

Zanim dowiesz się, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych, warto najpierw utwierdzić się w przekonaniu, że jest to trafna droga rozwoju. Nic nie zadziała lepiej, niż statystyki! Aktualne dane za 2024 rok jeszcze nie zostały w pełni opublikowane przez NBP, ale szacuje się, że w 2024 roku liczba transakcji bezgotówkowych przekroczyła 9 miliardów (ten artykuł publikujemy w lutym 2025). Wynika z tego, że przeciętny Polak wykonuje więcej niż jedną taką transakcję dziennie.

Obecnie niemal każdy punkt sprzedaży akceptuje karty płatnicze i płatności mobilne (Google Pay, Apple Pay, BLIK). W ramach programu Polska Bezgotówkowa (oferującego bezpłatne terminale płatnicze) największy wzrost widoczny był w małych miejscowościach i w sektorze mikroprzedsiębiorstw. To ważny znak dla wszystkich, którzy zastanawiają się jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych. Oznacza, że płatności tego typu są pożądane nie tylko w dużych i średnich miastach oraz firmach, ale także w tych mniejszych. Klienci chętnie płacą kartą w każdym miejscu, nawet w małym warzywniaku.

Kolejnym wyznacznikiem zmian jest średnia wieku. Aż 75% Polaków w wieku 18-35 lat w 2024 roku deklaruje, że płatności bezgotówkowe to ich podstawowy sposób płatności. Te dane raczej nikogo nie dziwią. Ciekawe są jednak informacje o starszej grupie wiekowej. U konsumentów 50+ zauważalny jest wzrost adaptacji do płatności bezgotówkowych – obecnie około 55% osób w tej grupie wiekowej korzysta z kart płatniczych lub BLIKA przynajmniej raz w tygodniu. To kolejna ważna informacja w kontekście tego, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych. Można się spodziewać, że opór klientów, nawet tych starszych wiekiem, wcale nie będzie tak silny jak zwykliśmy zakładać.

Płatności bezgotówkowe w Polsce

Pomysły na to, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych

Jeśli zauważysz, że po zainstalowaniu terminala płatniczego Twoi klienci i tak wybierają gotówkę – warto ich zachęcić. Zarówno z naszego doświadczenia jak i z danych statystycznych jasno wynika, że Polacy chętnie płacą kartą. Jeśli jednak w Twoim przypadku jest inaczej, przedstawiamy kilka technik, które pokażą Ci, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych.

Informuj i podkreślaj zalety

Najbardziej prozaicznym powodem dla którego Twoi klienci nie chcą płacić kartą jest to, że nie wiedzą że mają taką możliwość. Przez lata mogli po prostu przyzwyczaić się do płatności gotówką u Ciebie. Więc najłatwiejsza odpowiedzią na pytanie, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych jest – poinformować ich o takiej możliwości. Postaw terminal w widocznym miejscu. Oferuj płatność kartą. Wywieś kartkę lub plakat na drzwiach albo za ladą. Możesz także prowadzić działania informacyjne na swoich profilach w mediach społecznościowych, informując o zaletach płatności bezgotówkowych. Te proste działania mogą przynieść bardzo szybkie efekty, a przede wszystkim zmienić na stałe świadomość Twoich klientów.

Transakcja bezgotówkowa w kawiarni

Zachęcaj promocjami

Jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych, jeśli są wyjątkowo oporni? Zaoferuj im atrakcyjne rabaty czy promocje przy płatnościach bezgotówkowych. Może to być 5-10% zniżki lub drobny gratis (np. darmowa kawa przy zamówieniu powyżej określonej kwoty). W ten sposób Twoi klienci szybko przyzwyczają się do płatności kartą i z dużym prawdopodobieństwem będą ją kontynuować nawet po zniknięciu rabatów i promocji.

Angażuj personel

Twoi pracownicy odgrywają ważną rolę w procesie zachęcania klientów. Chaotyczność, błędy w obsłudze urządzenia i widoczna niewiedza podczas przyjmowania płatności terminalem, odwodzi klienta od płacenia kartą w przyszłości. Co więcej, taka osoba może już nie wrócić do Twojego lokalu. Dlatego zadbaj, aby pracownicy wiedzieli, jak obsługiwać terminale płatnicze i tym samym jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych swoim profesjonalizmem.

Blik

Poszerz możliwości bezgotówkowe

Coraz więcej osób korzysta z Google Pay, Apple Pay, BLIKA czy aplikacji bankowych. Zadbaj, aby tacy klienci także stali się Twoimi gośćmi i żeby te opcje były dla nich dostępne. BLIK wciąż bije rekordy popularności – w 2024 roku liczba transakcji wykonanych BLIKIEM przekroczyła 1,5 miliarda, co stanowi około 25% wszystkich transakcji bezgotówkowych w Polsce. Płatności mobilne (Google Pay, Apple Pay) nadal zyskują na znaczeniu – ich udział wzrósł o około 30% w porównaniu z 2023 rokiem (dane z podsumowania roku 2024). Jeśli więc szukasz sposobów na to, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych, z pewnością powinieneś wziąć pod uwagę pełen wachlarz bezgotówkowych możliwości.

Wiesz już, jak zachęcić klientów do płatności bezgotówkowych. Teraz pozostaje zdecydować się na instalację terminala płatniczego – jeśli jeszcze go nie masz! Zapraszamy oczywiście do naszego salonu sprzedaży Mico na ulicy Gorczyczewskiego 4-6 w Poznaniu. Chętnie pomożemy Ci wybrać model, a co najważniejsze – zaoferujemy dostawcę z najbardziej korzystną finansowo umową. Nie musimy chyba dodawać, że nie będzie w niej żadnych ukrytych gwiazdek i haczyków? Czekamy na Ciebie!

Skontaktuj się z nami!

wróć do bazy wiedzy