Czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

Zwrot towaru bez paragonu często bywa kłopotliwy zarówno dla sprzedawcy, jak i dla konsumenta. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku reklamacji. […]

Zwrot towaru bez paragonu

Zwrot towaru bez paragonu często bywa kłopotliwy zarówno dla sprzedawcy, jak i dla konsumenta. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku reklamacji. Jak to w końcu jest? Czy do zwrotu potrzebny jest paragon? Czy sklep może odmówić zwrotu towaru i w jakich sytuacjach? Sprawdź, jakie argumenty masz jako sprzedawca i czego może wymagać od Ciebie klient.

Skontaktuj się z nami!

Czy do zwrotu potrzebny jest paragon?

Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy do zwrotu potrzebny jest paragon, najlepiej od razu sięgnąć do odpowiedniego rozporządzenia. W tym przypadku jest to Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, Rozdział II, §3. Dowiadujemy się z niego, że wystarczającą podstawą do przyjęcia zwrotu jest dowód sprzedaży – wcale nie napisano, że musi być to paragon fiskalny.

Więc czy można zwrócić towar bez paragonu? Jak najbardziej, ale klient musi udowodnić, że rzeczywiście zakupił dany towar.

Zwrot towaru bez paragonu, a dowód zakupu

Najlepszym poświadczeniem dokonanego zakupu jest oczywiście paragon. Jeśli natomiast klient zgubił go, ale mimo wszystko chce dokonać zwrotu, trzeba zastanowić się nad innym dowodem zakupu. Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy, jeśli dostaniesz do wglądu np. fakturę, wyciąg z terminala, potwierdzenie transakcji z konta bankowego, czy też podbity dokument gwarancji. Teoretycznie pomocne może również być zeznanie świadków, szczególnie jeśli sam sprzedawca pamięta, że klient faktycznie dokonał zakupu.

Czy paragon jest konieczny do reklamacji? Przykład.

Reklamacja i zwrot towaru bez paragonu są w zasadzie dość tożsamymi zdarzeniami – obejmują je mniej więcej te same procedury. Spójrzmy więc na przykładzie, jak przeprowadzić we właściwy sposób reklamację lub zwrot towaru.

Reklamacja butów bez paragonu – oto nasz przykład. Klient przychodzi do Ciebie i okazuje np. potwierdzenie zapłaty z terminala, ale nie posiada paragonu. Pamiętaj, że zwrotu czy reklamacji nie rejestrujesz na kasie, służy do tego osobna ewidencja. Reklamacja butów bez paragonu powinna być ewidencjonowana za pomocą poniższych danych:

  • daty dokonanej sprzedaży,
  • nazwy towaru lub usługi, opcjonalnie opisu np. Sandały skórzane <nazwa firmy>, opis: płaska podeszwa, ze złotą klamrą, kolekcja wiosna 2021,
  • terminu dokonania zwrotu towaru lub reklamacji,
  • wartości brutto zwracanego towaru oraz wartości podatku należnego,
  • zwracanej kwoty (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego,
  • dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, w tym przypadku jest to potwierdzenie zapłaty z terminala,
  • protokołu przyjęcia zwrotu towaru podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

Jak widać, reklamacja butów bez paragonu (lub zwrot) wymaga również sporządzenia protokołu. Taki dokument musi zawierać obowiązkowo:

  • numer protokołu,
  • dane stron transakcji np. imię, nazwisko,
  • nazwę towaru np. Sandały skórzane <nazwa firmy>,
  • identyfikator dokumentu udowadniającego sprzedaż towaru, w tym przypadku numer dowodu sprzedaży potwierdzenia zapłaty z terminala,
  • przyczyny zwrotu np. buty są za małe,
  • informację czy sprzedawca przyjął towar.

Tak w zasadzie powinna wyglądać idealnie przeprowadzona reklamacja butów bez paragonu. Powyższe zasady dotyczą oczywiście również zwrotów towaru.

Czy sklep może odmówić zwrotu towaru?

Jeśli istnieją jakiekolwiek dowody na to, że klient rzeczywiście kupił towar czy też usługę, sklep dalej może odmówić przyjęcia zwrotu. Dlaczego? Kupując w sklepie stacjonarnym klient widział, za co płaci. To, czy sklep może odmówić zwrotu towaru zależy w dużej mierze od wewnętrznego regulaminu samego sklepu. Można w nim określić, czy zwroty są dopuszczane i na jakich warunkach.

Nie zmienia to faktu, że sam zwrot towaru bez paragonu jest jak najbardziej możliwy, o ile sam sklep prowadzi politykę zwrotów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznaje za niezgodne z prawem stwierdzenia typu: “Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego lub karnetu” lub “Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu”. Jeśli klient posiada jakikolwiek dowód sprzedaży, musisz go uznać. Nie da się jednak ukryć, że zwrot towaru bez paragonu może być uciążliwy dla samego klienta, który w razie odmowy, musi ratować się interwencją UOKiK.

Inaczej wygląda sprawa reklamacji. Każdy klient ma prawo reklamować wadliwy towar, wykazując sprzedawcy jego uszkodzenia lub niezgodność z oczekiwaniami. Żaden wewnętrzny regulamin sklepu nie może tego prawa zablokować. Czy paragon jest konieczny do reklamacji w sklepie stacjonarnym? Nie, o ile klient wykaże, że zakupił dany towar, posługując się w tym celu wymienionymi wcześniej dowodami.

Czy można zwrócić towar bez paragonu? Zakup przez Internet

Umowa sprzedaży zawarta na odległość np. podczas zakupów internetowych posiada szczególne właściwości. Czy sklep może odmówić zwrotu towaru, jeśli klient zamawiał przez internet?

Odstąpić od umowy bez konsekwencji można w ciągu 10 dni od otrzymania towaru. Jeśli towar nie został uszkodzony, posiada oryginalne opakowanie, ale po prostu nie przypadł nam do gustu – można go odesłać, a sprzedawca musi zwrócić pieniądze. Wynika to z faktu, że kupujący nabywa towar na odległość i w zasadzie nie może ocenić rzetelnie zakupionego produktu. Te 10 dni to w rzeczywistości czas, w którym klient decyduje czy chce zatrzymać zakup, czy nie.

Czy można zwrócić towar bez paragonu, jeśli został zakupiony przez przez internet? Jak najbardziej. Bardzo często dowodem w takiej procedurze będzie wymiana mailowa/faktura wysłana na maila lub informacje z konta klienta. Żądanie paragonu przez sprzedawcę jest w takim przypadku niezgodne z prawem.

A co jeśli klient nabył towar, który jest uszkodzony lub posiada inną istotną wadę? Czy paragon jest konieczny do reklamacji zakupu przez internet? Sprawa reklamacji w sklepach internetowych wygląda tak samo, jak w przypadku zakupów stacjonarnych. Paragon wcale nie jest tu niezbędny, wystarczy wykorzystać wcześniej przytoczone dowody zakupu.

W temacie reklamacji trzeba też powiedzieć, że prawo stoi po stronie konsumenta. Zgłaszając wadę towaru lub jego niezgodność z oczekiwaniami klient musi przedstawić dowody np. zdjęciowe. Wtedy to sprzedawca będzie musiał wykazać, że klient nie ma prawa do reklamacji, a wcale nie jest to łatwe. Większość takich spraw zostaje rozstrzygnięta na korzyść klienta.

Z artykułu na Mico dowiedziałeś się, czy paragon jest konieczny do reklamacji lub zwrotu i czy sklep może odmówić zwrotu towaru. Na koniec chcielibyśmy podkreślić, że mimo wszystko posiadanie paragonu ułatwia życie. Dzięki temu niepozornemu skrawkowi papieru klient nie będzie musiał więcej zastanawiać się, czy reklamacja lodówki lub reklamacja butów bez paragonu zostanie uwzględniona. Warto więc zwracać uwagę klientowi przy kasie na zabranie oraz odpowiednie przechowywanie tego dokumentu.

 

Odwiedź nasz sklep!

wróć do bazy wiedzy